1. Een broker denkt vanuit de wensen van de klant. Niet vanuit risicoprofielen
Accountmanagers van banken / financieringsmaatschappijen zijn ‘voorgeprogrammeerd’. Zij zijn opgeleid de producten van de eigen instelling te verkopen. De klant wordt bewust of onbewust ‘gepusht’ naar de oplossing die op dat moment de voorkeur van de desbetreffende bank heeft. Klantbelang is hieraan helaas ondergeschikt. Een broker daarentegen gaat eerst na wat het beste voor de klant is, en gaat daarna pas de passende financier c.q. financiering erbij zoeken.
2. Een broker wil een zo laag mogelijke prijs voor de klant
Een broker wil zijn klant zo goed mogelijk bedienen. En een transactie voor elkaar krijgen. Dus hij streeft naar een zo laag mogelijke prijs. Een bank wil een zo hoog mogelijke prijs.
3. Het loont enorm om te shoppen... en de broker heeft daar tijd voor
Ondernemers willen gemak. Daarom gaan ze vaak naar het bekende adres. Maar het is onwaarschijnlijk dat daar altijd de beste deal te halen valt. Een broker weet welke partij op enig moment de beste deal kan bieden.
4. Verschillende assets, verschillende loketten
Het is niet logisch om bv. IT-investeringen bij dezelfde partij onder te brengen als de investeringen in productiemiddelen of transportmiddelen. Iedere equipment financier heeft namelijk asset-voorkeuren, en daaraan gekoppeld risicoinschatting en ... pricing. Slechts weinig ondernemers weten dit en maken maximaal gebruik van de diverse mogelijkheden.
5. Alle eieren in één mandje is ronduit onverstandig
Deze waarheid geldt sinds de crisis meer dan ooit. Het spreiden van je financiering is voor ondernemingen van levensbelang. Wordt niet afhankelijk van één en dezelfde partij (lees: de huisbank). Dat kan op enig moment pijnlijk uitpakken.